Thursday, January 6, 2011

Bumiputera Melayu dan Perniagaan



InsyaAllah hari ni kita akan sembang satu topik . Actually , bagi sesetengah orang topik ni tak la menarik sangat . Tapi bagi saya , perbincangan perihal orang melayu dan bisnes adalah satu perbincangan tentang survival yang tak berkesudahan . Bagi saya, tak de masalah kalau saya beri komen yang berguna untuk bangsa majoriti ni .


Sebenarnya , saya obsess dengan bisnes . Selain bisnes adalah pekerjaan Rasulallah sebelum kerasulan Baginda , Bisnes juga disabdakan oleh baginda sebagai 9/10 daripada sumber kekayaan . Juga diharuskan oleh Islam berdasarkan firman Allah yang bermaksud , “Dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba’ ”.


Selain itu , saya sendiri pernah menempa pengalaman berniaga sejak di tingkatan satu . Walaupun waktu tu saya cuma buat perniagaan tempahan ala-ala black market dan menjual barang-barang nonsense di tengah-tengah suasana pengajaran dan pembelajaran , tapi detik-detik itulah yang menyedarkan saya yang sebenarnya perniagaan juga adalah suatu seni dan cabaran .


Alhamdulillah , lepas masuk MRSM pun saya masih terus berniaga . Dengan menggunakan sedikit kematangan yang ada ,saya cuba jual badge yang mengandungi mesej-mesej islamik . Memandangkan ramai pelajar pada waktu tu yang sukakan style dan trend , menjual sesuatu seperti “teen stuff” adalah suatu kretiviti dalam perniagaan .



"Business is something like you’re trying to decide other people’s decision for the sake of your profit , weather they buy from you or they will just ignore you ."


Pertama-tamanya , korang mesti jelas tentang kenapa artikel ni ditulis bersama tajuk ‘Melayu’ . Sebenarnya , tak kira bangsa apa sekalipun , atau sesiapa saja yang sedang membuka ruang keaiban untuk dikritik , pada saat itu kritikan yang membinalah perkara yang amat diperlukannya . Jadi , dalam kes ni target saya ialah orang melayu yang berniaga . Sejak 3 Jun 1991 saya dilahirkan , dah banyak kali proses jual beli berlaku dengan jayanya antara saya dengan peniaga-penjual atau sesiapa saja walaupun rakan . Daripada sekecil-kecil jual beli seperti membeli chewing gum 5 sen hinggalah jual beli besar-besaran membeli jersey bolasepak secara pukal .


Namun , dalam suka duka saya membeli barang atau barang dijual kepada saya , ada beberapa peristiwa yang saya tak penah lupakan . Pernah sekali , sorang pakcik melayu sebuah restoran berdekatan rumah saya cuba jual sup ekor yang dah basi kepada saya , bilaperasan yang sup ekor yang saya beli dengan harga RM7 tu dah basi , memang tension tak terkira . Lastly , saya buat keputusan untuk boikot kedai tu sampai kiamat .


Selain tu , saya pernah juga hadapi melayu yang berniaga tapi tiada skill untuk menarik pelanggan . Pernah saya ke sebuah restoran untuk beli nasi pataya , then lepas 15 minit tunggu pon masih takde orang nak ambik order , saya sendiri kena pesan nasi tu di kaunter . Tak penah terjumpa restoran seteruk ini sebelum peristiwa nih . Memang tension . Bukan saja takdak skill malah mereka sendiri seakan-akan tak mahu pelanggan datang membeli di kedai mereka . Kadang-kadang , buat saya terfikir tujuan mereka membuka perniagaan .


Thirdly ialah peristiwa yang berlaku 2 kali gradually dalam sehari di mana kedua-dua restoran mengakhiri kembara saya membeli makanan pada satu petang dalam keadaan lapar dengan pulang tanpa membeli apa-apa makanan . Restoran pertama disebabkan keterlupaan peniaga untuk membeli frence frice yang sepatutnya dimasukkan dalam satu set chicken chop . Peniaga itu membalas saya dengan ayat selambanya , “dik , saya tak boleh jual chicken chop lagi sebab terlupa beli frence frice “ . What a nonsense !




Kemudian , restoran kedua pula membuatkan saya berang apabila makanan yang di order masih tak disiapkan walaupun sudah hampir dua jam . Akhirnya , dua restoran yang dibuka untuk tujuan keuntungan , menafikan keuntungan mereka sendiri . Saya pulang dangan hampa , bukan lagi kerana lapar , tapi kerana kecewa dengan sikap bangsa sendiri . Sebagai seorang yang berjiwa keusahawanan , saya tidak dapat menerima sikap ini dalam dunia perniagaan .


Apa yang paling menyedihkan , setiap kali peristiwa-peristiwa jual beli yang diketegorikan failed ini berlaku , ianya adalah jual beli dengan peniaga melayu sebab setiap peristiwa yang berlaku ni adalah dalam kategori membeli makanan . Jujurnya , dalam bab makanan saya memang dididik dari kecil lagi supaya membeli makanan yang halal dan jauh dari syubhah . Nak cari yang halal tu mungkin mudah , tapi nak cari yang jauh dari syubhah ramai yang abaikan . Setuju ?


Selain membeli untuk menjauhkan syubhah dan memastikan kehalalan makanan , saya membeli pada peniaga melayu untuk tujuan support , bagi saya sikap dengki-mendengki yang hina dan melingkupkan komuniti peniaga melayu akan serba sedikit hilang dengan mengamalkan budaya support-menyapport ini . Selain itu , budaya support-menyapport ni lah yang membuatkan bisnes-bisnes cina berjaya dan terus hidup mekar bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan . Saya kagum dengan mereka kerana budaya support bukanlah budaya jahiliyyah tetapi budaya yang dianjurkan oleh Islam sendiri !


bbc.co.uk


Kadang-kadang saya pernah merasakan yang kelemahan perniagaan bumiputera melayu adalah berpunca daripada pekerja-pekerjanya yang bekerja sambil lewa , dan bermalasan tetapi mengharapkan imbuhan daripada majikan . Walaubagaimanapun , inilah sikap sesetengah orang melayu yang merosakkan sesuatu institusi perniagaan dalam komuniti peniaga melayu .


Selain saya mempersoal profesionalisme sesetengah peniaga melayu , saya juga kagum dengan kemajuan sesetengah syarikat-syarikat bumiputra melayu yang lain yang sedang membangun dan berkembang dengan mendapat sokongan daripada masyarakat . Bagi saya , orang melayu harus lebih kreatif dan berfikiran jauh dalam perniagaan . Kreativiti dalam perniagaan adalah suatu seni . Saya suka definisi ini ,


Creativity is not just the domain of a talented few. We are all creative. It is highly likely that your creativity has been diminished by social norms and life experience, but it can be fostered and revived. You may not even think you are creative, but that is not true. Creativity is our birth right, it is part of what makes us human.”(sumber : www.score.org)


Lihat , kreativiti adalah hak kelahiran kita . Sesiapa saja memiliki kreativiti ,walaupun ianya memerlukan masa untuk tumbuh dan dibina berdasarkan pencarian ,dan digilap daripada pengalaman dan pemerhatian . Ibaratnya ,jika anda memulakan perniagaan hari ini , berdasarkan tempo pengurusan perniagaan kemungkinan selepas 3 tahun anda akanmendapat ilham baru dan menemui kretiviti berdasarkan 3 tahun anda bermandi-mandian dalam dunia perniagaan , maka sudah pasti pada hari-hari yang seterusnya perniagaan anda sudah matang dan menemui hala tuju yang berbeza berdasarkan kretiviti dan ilham yang ditemui setelah 3 tahun membuka perniagaan . Pada waktu itu , anda cuma perlu menunggu keuntungan masuk kedalam poket seluar anda . Tetapi , cuba bayangkan jika pada hari yang ke 50 anda sudah give-up dan berputus asa . Makanya , perniagaan tadi hanya mengundang kerugian , susah payah , dan membuang masa .


Jadi di sini saya akan senaraikan beberapa perniagaan bumiputera yang dilihat berkembang maju dalam tempoh beberapa tahun yang lepas hingga ke hari ini .


Radix Fried Chicken daripada Syarikat HPA



Serba ringkas tentang radix fried Chicken (RFC) ini korang boleh google sendiri lah . Tapi , apa yang saya nak sembang di sini ialah soal kreativiti yang telah ditemui oleh syarikat HPA sendiri setelah beberapa tahun dalam perniagaan . Apa yang kreatif tentang RFC nih ialah ia adalah satu-satunya ( kalau tak silap ) restoran franchais yang menyajikan resepi ayam goreng organik dan menggunakan produk-produk beraskan herba dalam penghasilan pemakanan .


Berdasarkan website HPA ,


“Ayam organik adalah ayam yang diternak bebas daripada enzim babi @ makanan yang dilarang oleh agama Islam. Ayam yang diternak secara organik adalah ayam yang diberi makan seperti ekstrak herba yang kaya dengan bahan antioksida dan antikanser seperti halia, kunyit, pandan, habbatus sauda dan limau purut. Tanpa penggunaan antibiotik, tidak menggunakan hormon, beta agonist dan salbutamol. Faktor permakanan juga adalah penyumbang utama kepada daya tahan ayam daripada serangan penyakit. Bermakna ayam organik adalah ayam yang hanya makan makanan yang organik seperti spirulina dan tidak memakan dedak.”



Walaupun belum ada cawangan dibuka di setiap negeri seluruh Malaysia , tetapi RFC mencatatkan rekod yang baik sepanjang tarikh pembukaannya dan berjaya membuka cawangan baru dari semasa ke semasa walaupun terdapat cabaran daripada pihak-pihak yang tak bertanggung jawab .


Jadi , kawan-kawan diluar sana , sesiapa yang berjiran dengan restoran RFC nih , anda boleh lah mula menyokongan produk yang segar , organic lagi halal nih . Tak perlu lah ke restoran franchais yang lain , sebab kerajaan menyeru kita supaya menyokong produk tempatan .


Maklumat lanjut anda boleh ke website rujukan HPA : http://duniaherbahpa.com/tag/radix-fried-chicken/


#Suitable for vegetarian


Kohalal




Kohalal adalah kedai yang menyediakan barangan halal buatan bumiputera . Produk yang dibekalkan adalah terdiri daripada pelbagai jenis termasuk produk tenusu , jus , frozen food , fertilizer dan sebagainya . Alhamdulillah , saya rasa inilah alternative kepada umat islam untuk mendapatkan makanan yang diyakini halal dengan mudah .


Maklumat lanjut anda boleh ke laman web kohalal sendirik : http://kohalal.com/



Sekian Selamat Maju Jaya……



2 comments:

  1. salam..
    mil, semoga menjadi peniaga yang berjaya.. kita compete ar nanti buat syarikat.. hahahaha.. healthy competition la...

    ReplyDelete
  2. oraite insyaAllah , healthy competition xdak masalah punya ...jangan jatuh-menjatuhkan suda ...haha

    ReplyDelete