Wednesday, November 10, 2010

Bicara Soal Agama

الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

Maksudnya :"Orang-orang yang telah Kami berikan kitab itu mengenalnya (Muhammad) sebagaimana mereka mengenali anak-anak mereka sendiri . Sesungguhnya sebahagian mereka pasti menyembunyikan kebenaran , padahal mereka mengetahuinya ." (al-Baqarah : 146)

Ayat ini benar-benar menyentuh kalbu . Sesungguhnya manusia itu , hati-hati mereka adalah milik Allah , pengetahuan manusia seluruhnya juga adalah dibawah pengetahuan Allah . Dalam Ayat ini , Allah menyatakan bahawa orang-orang Yahudi dan Nasrani sebenarnya amat mengenali Nabi Muhammad SAW . Hal ini kerana ciri-ciri kenabian dan sifat-sifat Nabi terakhir yang dijanjikan telah pun diceritakan dalam taurat dan injil . Jadi , orang-orang Yahudi dan Nasrani itu telah mengetahui Muhammad-lah Nabi yang dijanjikan itu . Namun , sikap menumbuhkan konflik kepercayaan . Hanya kerana ketaksuban yang kuat kepada ajaran nenek moyang melebihi wahyu tuhan , maka mereka menolak kenabian Muhammad .

Saya cuba memikirkan jika dua kelompok ini sejak dahulu lagi mengimani kerasulan Nabi Muhammad , sudah pasti dunia hari ini lebih aman dan tentu jumlah umat Islam akan lebih ramai . Namun , ketentuan Allah mengatasi segala-galanya . Segala yang terbuku dalam kitaran masa yang lalu atau diungkap sebagai sejarah telah pun dirancang oleh Allah azza wa jalla sejak penciptaan alam ini lagi . Allah mengetahui segala-galanya . Segala yang dirancang-Nya disulami hikmah dan pengajaran untuk umat manusia . Syurga itu bukannya mudah untuk dijejak , ia memerlukan penyerahan diri kepada Allah dengan jiwa dan raga .

Allah menciptakan manusia dalam keadaan fitrah . Dengan keadaan fitrah ini , terdapat lorong-lorong untuk mereka yang tersesat mencari semula kebenaran yang hakiki mengenali Allah , Rabb yang mencipta alam semesta . Pada lorong-lorong ini , Allah menyediakan tanda-tanda (sign) sebagai rencah untuk mereka keluar daripada kegelapan ajaran yang menyeleweng kepada Islam yang benar . Selain daripada tanda-tanda pada penciptaan alam ini , Allah menjanjikan kehadiran golongan yang akan berdiri teguh dalam menyebarkan Islam yang dikenali sebagai pendakwah .

Pendakwah umumnya berperanan untuk menyebarkan Islam kepada bukan Islam serta dalam masa yang sama melakukan islah untuk memperbaiki fikrah umat islam itu sendiri . Oleh itu , pendapat bahawa kita langsung tidak perlu menyebarkan islam kepada bukan islam atas alasan umat islam itu sendiri masih lemah kefahaman islamnya adalah ditolak . Justeru , kedua-duanya perlu berjalan sejajar dan selari .

Namun , pada hari ini pendakwah bukan lagi berhadapan dengan mereka yang taasub kepada pegangan nenek moyang , tetapi pelbagai jenis lagi pegangan dan pemikiran yang mengelirukan .

Golongan pluralisme agama berpendapat bahawa semua agama adalah sama . Mereka berhujah bahawa semua agama membawa manusia kepada matlamat akhir yang sama iaitu ke syurga atau neraka . Mereka menolak pendakwahan kepada mana-mana agama secara spesifik . Bagi mereka , manusia bebas memilih mana-mana agama sebagai anutannya . Mereka melihat agama melalui lensa bahawa segala ajaran yang membawa nilai-nilai spiritual itu boleh diterima sebagai agama .

Golongan sekularis pula beranggapan bahawa agama adalah sesuatu yang asing daripada kehidupan . Pengabdian agama dalam kehidupan adalah satu masalah , satu trauma yang terguris dalam lipatan sejarah yang menjadi penghalang (barrier) yang mengeras di fikiran mereka . Justeru , bagi mereka cukuplah agama sebagai acara-acara ritual yang tidak perlu digandingkan dalam arus perdana (main stream) kehidupan seseorang .

Setelah dunia disaluti dengan pelbagai perangkaan teknologi berpaksikan sains , ramai yang kerapuhan akidah , longgar kepercayaan mengganggap teori golongan pluralisme liberalisme dan sekular ini boleh diguna pakai , seakan-akan sudah tidak ada yang mengganggu fikiran , segalanya beres dan selesai walaupun dalam keadaan menolak wahyu . Kemajuan dapat dicapai dengan sains , tanpa kongkongan wahyu . Walau dengan apa kepercayaan sekalipun hidup masih boleh diteruskan (life goes on ) seperti biasa . Namun , mereka silap...

Sebelum saya meneruskan penulisan , saya ingin mengingatkan bahawa tulisan ini bukan sengaja untuk membuat provokasi terhadap pecinta dunia , namun hanya mengajak kita berfikir sejenak akan sesuatu yang Islam sendiri menyeru kita untuk memikirkannya .

Mari kita merenung sejenak firman Allah ini ,

"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati . Hanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu . Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya . (ingatlah bahawa) Kehidupan di dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan ." (ali Imran 3 : 185)

"...kemudian apabila sampai ajal mereka , tidak dapat dikemudiankan walaupun sesaat dan tidak dapat diawalkan walau sesaat ."( an-Nahl 16:61)

Saudara yang dikasihi Allah ,

Mereka yang sudah berjaya menghabiskan kajian Phd , boleh menceritakan pengalaman mereka bersusah payah , bergelumang dengan pelbagai detik , berusaha menyiapkan tesis-tesis dan sebagainya kepada kita .

Mereka yang pernah menjejak kutub utara , mampu menceritakan suasana-suasana , lanskap dan keindahan alam salji kutub utara kepada kita .

Untuk mengisi kekosongan hidup ini , kita boleh merujuk pelbagai sumber daripada mereka yang telah mengalami atau mempunyai pengalaman . Namun saudara-saudara sekalian.....

Lupakah kita akan alam yang akan menyambut kita selepas ini ?

Sungguh , mereka yang telah pergi , tidak mampu menceritakan detik-detik hidup mereka di sana . Kita tidak tahu apakah nasib mereka yang telah pergi dahulu meninggalkan kita . Apakah suasana-suasana yang mereka hadapi di bawah sana . Adakah ianya keharmonian taman daripada taman-taman syurga atau keperitan percikan api daripada Jahannam ?

Inilah kesilapan mereka yang menggenggam erat idealism golongan pluralisms agama dan sekularisme . Mereka menyangka segalanya dalam kawalan setelah bertuhankan sains dan kemajuan teknologi semata-mata . Bagi mereka , tidak ada yang menghantui fikiran (nothing to be bothered by) dengan mengecualikan saranan wahyu dalam kehidupan . Mereka terlupa bahawa detik kematian akan datang sebagai transisi ke dimensi alam yang seterusnya . Lupakah mereka , kematianlah yang akan menjadi persoalan yang merumitkan fikiran mereka kerana keluasan dan kebebasan kepercayaan yang mereka pegang selama ini tidak mampu menceritakan detik-detik dan peristiwa-peristiwa di alam kematian .

Lebih perit lagi , tidakkah mereka rasa tertampar apabila wahyu menjelaskan detik-detik hari kiamat yang dijanjikan Allah .

Mari merenung firman Allah ,

"Sudahkah sampai kepadamu berita tentang(hari kiamat)? Pada hari itu banyak wajah yang tertunduk terhina . (kerana) bekerja keras lagi payah . Mereka memasuki api yang sangat panas . Diberi minum dari sumber mata air yang sangat panas . Tidak ada makanan bagi mereka selain pohon yang berduri ." (al-Gashiyah : 1-5)

"Apabila langit terbelah . Dan patuh kepada Tuhannya , dan sudah semestinya patuh . Dan apabila bumi diratakan . Dan memuntahkan apa yang ada di dalamnya dan menjadi kosong . Dan patuh kepada Tuhannya , dan sudah semestinya patuh." (al-Insyiqaq : 1-5)

"Dan bulan pun telah hilang cahayanya , lalu matahari dan bulan dikumpulkan" (al-Qiyamah : 8,9)

Di sini lah wahyu datang menyelamat . Dengan keyakinan pada wahyu , kita diberi pilihan dalam menentukan masa depan kita di alam sana . Hanya tinggal diri yang mahu meyakini . Bagi mereka yang yakin akan wahyu , detik-detik dan pengalaman kehidupan di alam sana diceritakan agar menjadi pengajaran yang bermanfaat .

Tanyalah diri kita , dimana agama dalam neraca hati kita . Jika agama diremeh-remehkan , persoalkan pada diri apakah perbuatan meremeh-remehkan agama itu mampu memberi jawapan tentang keadaan kita di alam barzakh kelak atau terdapat sumber lain yang boleh menceritakan detik-detik di hari perhitungan .

"Wahai orang-orang beriman , masuklah dalam Islam keseluruhannya , dan janganlah kamu menuruti jejak langkah syaitan , sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu" (al-Baqarah : 208)

Dan janganlah kita jadi seperti orang-orang yang menyesal yang meminta untuk dikembalikan ke dunia sabagaimana diceritakan dalam surah as-Sajdah .

"Dan sekiranya engkau melihat ketika orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (sambil merayu), "Wahai Tuhan kami , kami telah melihat dan mendengar , maka kembalikanlah kami (ke dunia) nescaya kami akan mengerjakan kebajikan , Sungguh , kami adalah orang-orang yang yakin ."(as-Sajdah :12)

Seterusnya , jika agama sudah diposisikan sebagai sumber rujukan dalam hidup , mengapa agama yang dipilih itu adalah ISLAM ? mengapa bukan selainnya ?

Jawapannya mudah , dan lebih jelas jika anda bertanya mereka yang Islam bukan melalui pintu keturunan . Tanya lah mereka yang dilahirkan dalam keadaan bukan Islam dan Islamnya mereka setelah melalui kembara yang panjang mencari kebenaran .

Dalam keadaan lesunya umat Islam melazimi syiar dan menjunjung syariat , serta propaganda islamphobia yang penuh prejudis , saya yakin tidak ramai antara mereka yang memeluk Islam disebabkan oleh kesempurnaan syariat dalam Islam yang dikaburi ummat islam sendiri .

Tetapi mereka mengakhiri perjalanan dan kembara mencari kebenaran setelah mereka menemui dan memahami kalimat yang satu ini .


Laa ilaha illallah , tiada Tuhan melainkan Allah !!

Kalimah ini mendiskribsi konsep ketuhanan yang tidak dapat ditemui dalam mana-mana agama kecuali ISLAM . Kalimah ini amat jelas untuk difahami dan padanya mengandungi kefahaman yang optimum untuk menghubungkan hamba dengan Pencipta . Kerana fitrah manusia itu memerlukan tempat bergantung , maka kalimah inilah solution kepada mereka yang kembali pada fitrah .

"Katakanlah :"Dialah Allah yang maha Esa , Allah lah tempat bergantungnya segala sesuatu , tidak beranak dan tidak pula diberanakkan , dan tidak ada sesuatupun yang setanding dengan-Nya "(al-Ikhlas :1-4)

Dengan memahami kalimah ini , akan lahir mereka yang cintakan Islam .
Dengan memahami kalimah ini , akan wujud kemanisan dalam beribadah .
Dengan memahami kalimah ini juga , akan lahir pemuda-pemuda yang beriltizam untuk menyebarkan Islam .

Persoalannya , adakah kita tergolong dalam golongan yang memahami ? Tepuk dada tanya iman .

Ya Allah tetapkan hati kami pada Agama kami....
Sekian.

Muhammad Syamil b. Dzulfida

0 comments:

Post a Comment